La sicurezza ICT nella Pubblica Amministrazione



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La sicurezza ICT nella Pubblica Amministrazione.[*]

di Cosimo Cucinelli**

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Nowadays, Public Administrations must face a rather complex challenge: the final switch-off of the analogue dimension of PA services, as well as the transition to user-centric services, both digital and trustworthy, citizens could rely on.

The reorganization of the services currently provided and their transposition into a completely digital dimension cannot ignore the cybersecurity issue, linked to the infrastructures and technologies that allow this mutation.

This contribution explores these issues and aims at representing the current regulatory framework of the transformation in progress.

Particularly, the twofold object of this in-depth analysis will be, firstly, the “Responsabile per la transizione digitale”, the figure in charge of the reorganization of the processes and the services provided, as well as, secondly, the ICT minimum measures to be implemented by the latter.

Rivista di Diritto del Risparmio

Marzo Fascicolo 1/2021

Abstract

Nowadays, Public Administrations must face a rather complex challenge: the final switch off of the analogue dimension of PA services, as well as the transition to user-centric services, both digital and trustworthy, citizens could rely on.

The reorganization of the services currently provided and their transposition into a completely digital dimension cannot ignore the cybersecurity issue, linked to the infrastructures and technologies that allow this mutation.

This contribution explores these issues and aims at representing the current regulatory framework of the transformation in progress.

Particularly, the twofold object of this in-depth analysis will be, firstly, the “Responsabile per la transizione digitale”, the figure in charge of the reorganization of the processes and the services provided, as well as, secondly, the ICT minimum measures to be implemented by the latter.

Le Pubbliche Amministrazioni sono oggi chiamate ad affrontare una sfida piuttosto complessa: lo switch off della dimensione analogica dei servizi della PA, così come la transizione verso servizi digitali user-centric ed affidabili agli occhi dei consociati.

La riorganizzazione dei servizi attualmente erogati e la loro trasposizione in una dimensione completamente digitale non può prescindere dall’affrontare la questione della sicurezza cibernetica delle infrastrutture e delle tecnologie ICT che consentono questa mutazione.

Il presente contributo scandaglia tali questioni e si propone di rappresentare il quadro normativo nel quale collocare la trasformazione in atto.

In particolare, duplice oggetto di approfondimento sono la figura alla quale è affidata la riorganizzazione dei processi e degli stessi servizi erogati, il Responsabile per la transizione digitale, come anche le Misure minime ICT la cui implementazione quest’ultimo è chiamato ad assicurare.


[*] Contributo approvato dai referee.

** Cultore della materia della cattedra di Informatica giuridica presso il Corso di laurea in Giurisprudenza dell’Università del Salento

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